Site Meter REALITY CHALLENGED - Slipp ungene fri!

Slipp ungene fri!

Da jeg var barn var jeg av den lure typen som skjønte at lekser var noe en kunne lure seg unna, og jeg gjorde faktisk en kunst av å unngå å gjøre lekser i alle de 12 årene med obligatorisk skole jeg gjennomførte (jeg videreførte for så vidt noe denne kunsten på universitetet også). Da jeg gikk på barneskolen prøvde jeg en stund å kombinere to kjedelige ting på en gang, nemlig å gå og å gjøre lekser. Den lange bakken oppover fra skolen og hjem var et utmerket sted å lese eller regne. Det er kanskje unødvendig å si at jeg var dumpekandidat i skjønnskrift, men det brydde jeg meg ikke så mye om (sikkert fordi jeg var forutseende nok til å forstå at det meste som skulle produseres av skrift når jeg ble voksen ville avhenge av tastaturegenskaper fremfor velformede slynger, løkker og fyllepenn). Lekser var et unødvendig og ondskapsfullt påfunn de voksne hadde kommet på for å få sove middag og se Dagsrevyen i fred og ro. Skolen i dag er ganske forandret fra den gang jeg gikk der, men barna tvinges fremdeles til å gjøre lekser. Og selv om jeg nå tilhører den delen av befolkningen som liker å se på Dagsrevyen er jeg fremdeles like mye motstander av lekser som jeg var den gang. Og det er minst tre enormt gode grunner til å gi barna fritiden sin tilbake:

For det første kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor ikke skoledagen kan utvides med en time eller halvannen sik at de kan lære alt innenfor skoledagen. De aller fleste barn i 1-4 skoletrinn oppholder seg på sfo etter endt skoledag, noe som gir dem en arbeidsdag som tilsvarer det vi voksne har (og i enkelte tilfeller lengre dager fordi mor eller far har reisetid også). På sfo er det stort sett umulig å gjøre lekser, dels fordi hvert barn har mindre plass å bevege seg på enn gjennomsnittelige burhøns og dels fordi det er omkring 30-35 barn pr voksen. En stor andel av sfobarna foretrekker å herje rundt og lage kvalm fremfor å sitte stille på en stol og øve på gangetabellen, noe du ikke kan klandre dem for i de omgivelsene de befinner seg i. Så barna ville ikke akkurat gått glipp av noen kvalitetstid med seg selv eller andre ved å ha lengre skoledager. 

For det andre bidrar leksekravet i skolen til økte forskjeller og muligheter for barna. Lekselesing krever nemlig foreldreoppfølging, og det sier seg selv at denne oppfølgingen vil variere fra ingenting til ekstraundervisning. I en normal skoleklasse finner du barn av både professorer og analfabeter, og fordelene de begunstigede barna allerede har i utgangspunktet forsterkes når en viss andel av læringen skal foregå i hjemmet (denne bra artikkelen fra Morgenbladet utdyper dette). Enkelte hjem har oppslagsverk, internett og foreldre med all verdens forutsetninger for å hjelpe, i andre hjem er det kanskje fem barn som trenger hjelp og oppfølging av lekser. En lekseløs skole ville ført til utjevning av forskjeller og likere muligheter for alle til å lære det de skal, og ville antageligvis ha bidratt til en bedring av nivået blant norske skolebarn.

For det tredje sier det seg selv at barn også trenger fritid i likhet med oss voksne. Jeg hadde blitt rimelig sur hvis jeg måtte logge på jobben hver dag etter middag for å jobbe et par timer til. Med 8 timer på skole og sfo og behov for 12 timers søvn sier det seg selv at det ikke blir så mye tid til overs. Lek, uteaktiviteter og avslapning er like viktig som boklig lærdom, men når skal de egentlig få tid til det? Dvs hvis de ikke er så lure som meg og skjønner at du ikke dør av å få glemmekryss og at en dårlig ordenskarakter tross alt ikke dømmer deg til en yrkeskarriere som dovasker.

Kommentarer:
Postet av: fr.martinsen

Nei jeg har aldri skjønt hvorfor vi krever mer av en 10-åring enn en 40-åring.Jeg pleide å synes ordentlig syndpå den altfor pliktoppfyllende ungen jeg hadde når jeg lente meg godt tilbake etter middag.

01.06.2006 @ 17:03
URL: http://froemartinsen.blogspot.com
Postet av: Anonym

Helt enig! Kunne ikke ha sagt det bedre selv!

01.06.2006 @ 20:30
Postet av: Iversen

Jeg er hjertens enig, men jeg har ett ganske godt selvopplevd argument for lekselesing (jeg var som deg, lurte meg alltid unna): Når man først kommer seg på Universitetet kan man fort få en smell om man ikke har lært seg skikkelige lesevaner. I know I did.

01.06.2006 @ 20:50
URL: http://www.espeniversen.com
Postet av: Skorpionkvinnen

Enig her også! Vi er tydeligvis mange som lurte oss unna leksene... Mine egne barn har vært mer pliktoppfyllende enn meg, og jeg har ofte syntes synd å dem... Jeg har aldri turt å fortelle hvor lite lekser jeg gjorde ;-)

01.06.2006 @ 22:56
URL: http://skorpionkvinnen.blogspot.com
Postet av: Søt jente

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg!Gikk 5.klasse i USA for 25 år siden, og vi hadde undervisning fra 8.30 til 15 - og aldri hjemmelekser.Da jeg kom hjem etter ett år var jeg omtrent på 7.klasse-nivå i forhold til klassekameratene mine...Nå er det mas stort sett hver dag for å få mine to krapyl på 9 og 11 til å gjøre lekser - det er ikke akkurat enkelt å få dem til å sitte inne med lekser når det eneste de vil er å være ute i sola.

01.06.2006 @ 23:04
Postet av: frankern

Man lærer i hvertfall to ting av lekser om kvelden. Det ene er å sluntre unna. Dette kan for eksempel være nyttig når det er dugnad i borettslaget eller andre kjedelig ting senere i livet.Siden leksene om kvelden ofte er ferdig når oppgavene er ferdig i stedenfor når tiden er ute, og man gjerne vil ha mest mulig fritid, får også man et insentiv til å bli mer effektiv. Dessuten får man ikke like god tid til leking ute, og denne sparte energien kan man bruke på Playstation.

02.06.2006 @ 00:26
Postet av: delirium~

Da jeg var tenåring klagde mine foreldre over hvor hardt det var å jobbe. Jeg husker fortsatt hvordan jeg bare sååå på dem der jeg hadde hatt skole fra 8 - 15 og satt med lekser et par timer hver kveld og pugget til store prøver og skrev oppgaver i helgene. Jeg er fortsatt enig med mitt gamle jeg om at det å jobbe på mange måter er bedre enn å gå på skole - fritiden min er nemlig min egen.

02.06.2006 @ 08:57
Postet av: Atheos

Foreldra har jo eit ansvar i høve skulen også, så ei fråskriving av det er eg ikkje for. Eg meinar at foreldra bør ta seg tid til å hjelpe barna med skulearbeidet (leksene)...Lekser har aldri skada nokon... :)Dessutan er arbeidsdagen til skuleelevane allereie lang nok. Men eg er einig i at oppgåvene som dei skal utføre bør vere lagt til rette betre enn dei er no.

02.06.2006 @ 20:54
URL: http://www.corscorpii.net
Postet av: Søt jente

Atheos:Jeg syns ikke at fire skoletimer (à 45 min) flere dager i uka er mye for en 9-åring. Stort sett alle 6-åringer gleder seg enormt til å lære masse når de begynner på skolen, men 'avspises' med helt ned i tre skoletimer enkelte dager. Barn er utrolig lærevillige, men norsk skolesystem skal på død og liv bestå av masse lek. Hvorfor ikke benytte lærevilligheten når de er små, la dem ha nok undervisning på skolen, og la dem få benytte tiden _utenom_ skolen til lek i stedet?

02.06.2006 @ 22:03
Postet av: Atheos

Som lærarstudent har eg vore i skulen og opplevd skulekvardagen til norske elevar slik den er. Leik er eit pedagogisk vertøy som få, som ikkje arbeidar i skulen, har forstått. Leik er den måten barn lærer best! Er enig i at 3 timar er i minste laget, men 6 timar er for mykje, av hensyn til både elevane og lærarane. Skulekvardagen til dagens unge er i tillegg ofte ganske utmattande....osv.

02.06.2006 @ 22:40
URL: http://www.corscorpii.net
Postet av: Søt jente

Atheos: Du sier at 6 timer er for mye av hensyn til både elever og lærere... Hvorfor det? En skoletime består av 45 min undervisning, ergo vil 6 'timer' i praksis være 4,5 time undervisning. Er det for mye for en 5., 6. eller 7.klassing også?Hvis skolehverdagen er så utmattende som du mener, så skjønner jeg ikke hvorfor elevene i tillegg skal måtte sitte med lekser i kanskje en time eller to når de kommer hjem fra skolen...Skoler i mange andre land har flere timer undervisning enn norsk skole (men ingen hjemmelekser), de starter skolegangen helt ned i 4-års alder, de har mye høyere kompetanse etter endt obligatorisk skolegang... Hva er det da som gjør at Norge absolutt skal tviholde på den undervisningsformen vi har hatt i alle år??

02.06.2006 @ 23:53
Postet av: Atheos

Søt jente: I utlandet har dei også eigne skular for elevar med lærevanskar og handikap. I utlandet er det høgare statistikk på sjølvmord blant unge pga forventningspress o.l.Spørsmålet er om vi vil at skulen skal skape legar og ingeniørar, eller om den skal skape mennesker.Det fins sjeldan noko som heiter 45 min undervisning på småskulen.....6 timar fungerar forsåvidt bra det, på mellomtrinnet og høgare, men bør ikkje vere meir enn det. Er enig i at man egentlig burde prøve å gjere leksearbeid overflødig, men reagerte vel mest på kommentaren om at foreldra ikkje skal behøve å hjelpe barna med leksene.For min eigen del vil eg seie at lesing er det viktigaste barna gjer heime. Det er dette ein får minst tid til på skulen, mykje på grunn av at det er svært tidkrevande og dei ulike elevane sine forutsetningar. Foreldra har ansvar for barna si oppdraging, medan skulen skal hjelpe til.

03.06.2006 @ 00:37
URL: http://www.corscorpii.net
Postet av: Søt jente

Håper inderlig at skolen skal skape både leger, ingeniører OG mennesker. Kan ikke se at det er noe enten-eller der. Forøvrig finnes det egne skoler for elever med handikap her i Norge også - bl.a. en rett ved her jeg bor. Kan ikke se at det er noe galt med det?Helt enig i at lesing i hovedsak bør gjøres hjemme, men som Mihoe skrev så har faktisk foreldre vidt forskjellige forutsetninger for å kunne hjelpe barna sine med lekser utover lesing. Hvordan skal en forelder kunne være en støtte og hjelp når barna skal gjøre mattelekser, hvis man faktisk ikke husker hvordan et divisjonsstykke skal settes opp og regnes ut??Ja, foreldre har ansvar for barnas oppdragelse, men har de også ansvar for barnas opplæring i alle skolefag?

03.06.2006 @ 01:29

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1388730